Bibimbap met gefrituurde kip

Bibimbap met gefrituurde kip

Sinds ik voor het eerst bibimbap, en dus Koreaans heb gegeten, kan ik niet meer zonder! Sowieso is bibimbap een geweldig gerecht, maar ook de Koreaanse smaken bevallen me érg goed! Daarom ging ik aan de slag met een nieuwe variant van de bibimbap! Deze keer met heerlijke stukjes gefrituurde kip in een saus van Koreaanse gefermenteerde bonenpasta. Wat een fantastische umami smaak aan het gerecht geeft! Deze bonenpasta gebruikte ik al eerder in dit wokgerechtje, en toen was ik er eigenlijk direct fan van.

Ik ben zelf echt fan van gefrituurd vlees (kip of spek) en kies er daarom in dit gerecht voor om de kip (weer) te frituren. Wil je een iets gezondere variant, dan kun je de kip natuurlijk ook gewoon bakken. Of vervang de kip door in reepjes gesneden biefstuk zoals bij deze bibimbap. Persoonlijk vind ik deze variant natuurlijk de lekkerste, anders had ik wel een ander recept geschreven :p

En als laatste.. Mocht je nou écht geen rauw ei willen eten (om welke reden dan ook), dan is deze bibimbap ook hartstikke lekker met een gebakken spiegeleitje. Ik zou in dat geval wel echt voor een zachte dooier gaan, aangezien je de smeuïge structuur van het ei wel in je rijst wil hebben. Dat maakt het gerecht namelijk écht lekker!

Geniet ervan 🙂

Koreaanse bibimbap met gefrituurde kip en gefermenteerde bonensaus
Pin recept Delen op Facebook
No ratings yet

Bibimbap met gefrituurde kip

Voorbereiding 20 min
Bereiding 20 min
Totale bereidingstijd: 40 min
Porties: 4 personen
Auteur: Eviekookt

Ingrediënten

  • 250 gram witte rijst pandan of basmati

Saus

Gefrituurde kip

  • 500 gram kippendijen
  • 2 el maizena
  • 3 el bloem
  • zonnebloemolie (voldoende om in te frituren)

Bibimbap

Instructies

  • Kook de rijst volgens de bereidingswijze op de verpakking. Houd warm terwijl je de rest van de stappen volgt.

Saus

  • Maak de knoflook schoon en snipper deze. Doe dit samen met alle andere ingrediënten in een steelpannetje en verdun met een beetje (zo'n 4 el) water. Roer goed door en breng aan de kook. Laat dit een minuutje of 4 pruttelen en zet daarna het gas weer uit.

Groenten voorbereidn

  • Snijd de kastanjechampignons en plakjes en bak even kort in een scheutje sesamolie totdat ze beetgaar zijn. Zet opzij totdat je ze nodig hebt.
  • Blancheer de spinazie in een grote pan kokend (en gezouten) water voor maximaal 30 seconden. Laat vervolgens uitlekken in een vergiet. Knijp overtollig vocht er uit.
  • Maak de wortel schoon en schaaf de wortel in mooie linten met de dunschiller of kaasschaaf. Snijd de komkommer vervolgens in dunne plakjes.

Gefrituurde kip

  • Breng de zonnebloemolie in een stevige pan tot zo'n 180 graden. Snijd ondertussen de kippendijen in stukjes en dep goed droog. Meng de kipstukjes met de maizena en bloem en roer goed door totdat elk stukje kip volledig bedekt is.
  • Frituur de kip (eventueel in porties) totdat ze mooi goudbruin zijn. Laat vervolgens uitlekken in een vergiet en meng vervolgens met de saus.

Bibimbap samenstellen

  • Verdeel de rijst over 4 kommen. Schik hier de groenten en de kimchi bovenop en laat een plekje vrij voor de kip en in het midden voor het ei. Verdeel de kip over de 4 kommen. Scheid de eieren en leg in het midden van elke kom 1 eidooier. Eet je liever geen rauw ei, dan kun je dit vervangen voor een gebakken spiegeleitje. Bestrooi de bibimbap eventueel nog met wat Koreaanse chili flakes en (geroosterde) sesamzaadjes.
  • Voordat je de bibimbap eet, roer je de eidooier door de rijst heen zodat je een mooie gemengde bowl smeuïge rijst krijgt. Smakelijk!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeling